جستجو
تاريخ انتشار : 1396/09/28 - 12:44
دکتر مهران تبریزی مدیر مسئول نویدآذربایجان:!! کوتوله های فکری و ناکارآمدی آموزش و پرورش
نظام آموزش و پرورش فعلی ما نه توانایی به روز کردن علوم خود را دارد که مفهوم واقعی "آموختن" را به شکل واقعی تحقق بخشد و نه قادر است دانش آموزان را با معیارهای تعریف شده خود که همان" تربیت دینی" است، تربیت کند!دانش آموز پس از 12 سال تحصیل و تربیت در محیطهای آموزشی فاقد مهارت های لازم در زمینه های علمی و زندگی است فلذا وقتی وارد...

 آموزش و پرورش نهادی است که رسالت خطیر تعلیم و تربیترا برعهده دارد.متخصین تعلیم و تربیت بر این باورند که پیشرفت جامعه در گرو پیشرفت آموزش و پرورش است. می دانیم که نظام آموزش رسمی ما شکل تقلید یافته غرب است و گسترش فزاینده وظایف و ساختارآموزشی ما چنان بوده که هنوز نتوانسته ایم در تحول وضعیت تقلیدی و القایی آموزش و تبدیل آن به حالت تحقیقی و انتقادی کار اساسی انجام دهیم.در نظام آموزشی ما تحقیق به پایین ترین توجه رسیده طوری که تحقیقات محققین در قفسه های کتابخانه ها و بایگانی های شخصی خاک می خورد .یکی از راهبرهای موثر که می تواند علم ما را از حالت عاریتی و تقلیدی به  کارآمددر آورد بهاء دادن جدی  به تحقیق منظم و پیگیر آن است.برای اینکه پژوهش های بالنده و زاینده داشته باشیم، شرایط زیادی را باید مهیا سازیم.بودجه کافی، انگیزه لازم،مدیریت مطلوب،سیاست پژوهشی لازم است، سعه صدر  و تهور می خواهد، مقررات اداری بهینه و بوروکراسی تحقیق گرایانه می طلبد.وجود مرکزی برای نگهداری و طبقه بندی و بازیابی اطلاعات لازم است.در آمریکا برای این مهم ساختمان 20 طبقه با زیربنای 1000 متر مربع در هر طبقه ایجاد کرده اند و تحقیقات انجام یافته در حوزه های مختلف در آن نگهداری می شود.باید که از پژوهش گران،ناشران،نویسندگان و محققین حمایت جدی شود.بهاء دادن به تحقیقات می تواند نظام آموزشی ما را از رسوایی کنونی خارج نماید.

نظام آموزش و پرورش فعلی ما نه توانایی به روز کردن علوم خود را دارد که مفهوم واقعی "آموختن" را به شکل واقعی تحقق بخشد و نه قادر است دانش آموزان را با معیارهای تعریف شده خود که همان" تربیت دینی" است، تربیت کند!

نظام آموزشی ما قادر نیست محیط آموزشی را به محیط امن و جذاب مبدل کند فذا اکثر دانش آموزان با بی انگیزگی خاصی  و از سر اجبار خانوادگی در آن حضور پیدا می کنند!

دانش آموز پس از 12 سال تحصیل و تربیت در محیطهای آموزشی فاقد مهارت های  لازم در زمینه های علمی و زندگی است فلذا وقتی وارد اجتماع می شود شاگرد آخر جامعه است و آنچه که فرا گرفته به دردش نمی خورد.

مگرغیرازاین است که کودکان از اولین سالهای تحصیل با متون قرآنی و عربی آشنا می شوند و درس عربی و انگلیسی در متن برنامه های درسی منظور شده است ولی آنان قادر نیستند پس از فراغت از تحصیل به زبان عربی و انگلیسی تکلم کنند!

مگر غیرازاین است که کودک 12 سال کلیه کتب درسی خود را به زبان فارسی فرا می گیرد ولی چرا دراستانهای پیرامون،زبان فارسی را با لهجه تکلم می کنند!.این سیستم آموزشی حتی قادر نیست زبان فارسی را هم به درستی یاد دهد! و آنجاست که متملقین مغرض و دلقک های بی شعور تصمیم بگیر آموزش و پرورش رسوایی را تا بدان جا رسانده اند تا طی بخشنامه ای از استخدام آنانی که در زبان فارسی لهجه دارند ممانعت بعمل آورند! واین چنین به هویت میلیونها انسان اهانت کنند و آنگاه از نظام عادلانه آموزش و پرورش حرف بزنند.

متخصین تعلیم و تربیت براین باورند که نظام آموزشی فعلی ما برای برون رفت از این وضعیت بحرانی  به سه عامل مهم نیازمند است1) تغییرات بنیادین وبازنگری در محتوای کتب درسی و بروز کردن آن با توجه به نیازهای فرهنگی مردم

2) توجه به شایسته سالاری در سطوح مدیریتی و استفاده از افراد توانمند و پرهیز از سیاست زدگی در امر آموزش و پرورش 

3) توجه به شان و منزلت معلم و تامین مطلوب نیازهای مادی معلمین

با مروری کوتاه به آموزش و پرورش برخی کشورهای پیشرفته می توان به فاصله چندین ده ساله آنان با کشور ما پی برد. 

 بطور مثال،معلمان در آلمان بیشترین درآمد را دارند.نقل است "یکبار که پزشکان خواستار افزایش حقوق خود شده بودند، آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان به آنها گفت: من چگونه شما را با کسانی که به شما آموزش داده اند مقایسه کنم"؟ آری در آلمان، حقوق معلم از پزشک گرفته تا مهندس و قاضی بیشتر است چون همه آنها در مکتب معلم فرا گرفته اند.و این است که آلمان،آلمان شده است.

چین با جمعیتی نزدیک 1.5 میلیارد نفر تنها کشوری است مقام معلم با رهبر آن،یکی است .چینیها فقط در برابر این دو تعظیم می کنند.

روسیه علی رغم مشکلات فزاینده ای که در عرصه های مختلف دارد، معلم، بغیر از معلمی حق فعالیت شغلی دیگری ندارد.

صد افسوس در جامعه ما،معلم برای تنفس کردن مجبور است سراغ مشاغلی برود که هیچ سنخیتی با شغل معلمی ندارد.از رانندگی در تاکسی تلفنی ها گرفته تا کارهای خدماتی در برخی مراکز.واقعا انسان شرم می کند وضعیت اسفناک معلمین  در جامعه ناعادلانه خودمان را به تصویر بکشد آنگاه گنده گویی های مسئولین بی کفایت آموزش و پرورش پایانی ندارد.

فنلاند در بین همه کشورهای پیشرفته، موفق ترین سیستم آموزشی را داراست.و سالیانه محققین و پژهشگران زیادی ، سیستم مدرن و موفق آموزشی فنلاند را مورد بررسی قرار می دهند تا راز موفقیت آنان را  بدست آورند و آن سیستم را به نوعی جایگزین سیستم خودشان کنند و صد افسوس که ما ازاین قافله دهها سال عقبیم.

امروزه در جامعه ما،  مقوله " علم بهتر است یا ثروت" به یک شوخی تلخ تبدیل گشته است که حتی کسی حاضر نیست  این کهنه داستان را باردیگر یادآوری نماید.معلمی که شرمنده خود و خانواده خود است و در تامین ابتدایی ترین نیازهای خود که به قول مازلوی چامعه شناس "نیاز های اولیه " که همان آب و نان و مسکن است درمانده ،انتظار معجزه کردن از معلم کار عبث و بیهوده است. و وظیفه تراشی وسرهم کردن لیستی از وظایف نا مربوط برای قشر معلم بدون توجه به معضلات رفاهی و معیشیتی معلمان، فقط از طریق کوتوله های فکری آموزش و پرورش که امروزه بر صندلی های تصمیم گیری نظام آموزشی تکیه داده اند میسر است.

اگر به لغت نامه ها مراجعه شود معلم یعنی کسی است که تعلیم می دهد. غیر از یاد دادن برآن هیچ وظیفه ای متصور نیست.اینکه یک مقامی در وزارتخانه عنوان کند که:

"معلمان در مدارس مامور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی هستند و اگر دانش‌آموزان در حوزه آسیب‌های اجتماعی با مشکل مواجه می‌شوند ما وظیفه داریم، به این موضوع بپردازیم" دور از واقعیت است.

اشتباه این آقایان تازه به مدیریت های کلان رسیده در این است که آموزش و پرورش را مسئول حل معضلات اجتماعی فرض می کنند.در حالی که ریشه اصلی معضلات اجتماعی دانش آموزان ، در جای دیگری غیر از آموزش و پرورش نهفته است.آموزش و پرورش تنها نهاد حل معضلات اجتماعی نمی تواند باشد و زیر بار این مسئولیت سنگین رفتن نوعی دیوانگی است.

تا فرصتی دیگر

 

.

.

نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : * 
 
متن بالا را وارد نماييد* 
 
آخرين اخبار
پر بازديد ترين مطالب
صفحه اصلي | نقشه سايت | تماس با ماتمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نويد آذربايجان می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحي سايت و بهينه سازي سايت توسط سارگون